A apărut, în sfîrşit, cartea Mihail Sebastian. Dilemele identităţii. E vorba de o antologie de texte, publicată în urma conferinţei pe această temă care a avut loc la Ierusalim, în luna octombrie, 2007. Nu este neobişnuit ca asemenea volume de proceedings să apară cu oarecare întîrziere: în acest caz însă, întîrzierea de mai bine de trei ani a avut, aparent, o justificare pe cît de ciudată, pe atît de interesantă. Cartea, publicată de editura clujeană Apostrof, a văzut lumina zilei cu o atît de mare întîrziere din cauza, pe de o parte, a dificultăţilor pe care le-a avut editorul volumului şi organizatorul conferinţei, domnul Leon Volovici, în a aduna contribuţiile celor optsprezece autori veniţi din mai multe ţări. Pe de altă parte, unul dintre participanţii la conferinţă, bunul meu prieten Ion Vartic (căruia îi mulţumesc pe această cale pentru cuvintele calde la adresa mea incluse atît în volum, cît şi în articolul publicat recent în România literară), a „întîrziat foarte mult răscolind prin arhive şi bibliotecă“. Într-un mod elegant, în cele din urmă, profesorul Vartic şi-a asumat răspunderea pentru o întîrziere care a provocat tensiuni între organizatorii conferinţei şi conducerea editurii. Odată cu publicarea volumului, dificultăţile, reacţiile subiective şi rezultatele lor în plan personal devin însă irelevante. Ceea ce contează este conţinutul contribuţiilor şi calitatea discuţiei purtate. În cuvîntul său de deschidere, Leon Volovici, intuind că „discuţiile şi polemicile vor continua cu siguranţă“, îşi exprimă totuşi convingerea că acestea vor fi constructive şi, la urma urmelor, vor consolida „locul scriitorului şi intelectualului Mihail Sebastian în spaţiul cultural românesc“. Cartea doamnei Marta Petreu, Diavolul şi ucenicul său: Nae Ionescu – Mihail Sebastian, apărută în prima ei ediţie în vara lui 2009, a stîrnit, fără îndoială, discuţii aprinse şi