O stradă principală din Chișinău a fost prost asfaltată în octombrie trecut și acum trebuie din nou reparată. Guvernul a interzis exporturile de grâu din această țară care odinioară era un mare furnizor de alimente pentru URSS. Un bărbat și-a ucis în bătaie nepotul de un an și jumătate lăsat în grija rudelor de mama copilului plecată la muncă în Cipru. Șoferul prim-vicepreședintelui Parlamentului, Vlad Plahotniuc, a fost filmat conducând mașina oficială (cu șeful său la bord) pe contra-sens. Acestea sunt câteva din titlurile știrilor din mass media de la Chișinău din perioada de două săptămâni cât m-am aflat acolo.
Luate separat, aceste știri nu spun neapărat totul despre această țară, dar luate împreună și mai ales coroborate cu constatările mele din discuții cu politicieni și jurnaliști de acolo, ele m-au făcut să-mi pun întrebarea din titlu.
Vă veți întreba poate ce m-a făcut să-mi pun această întrebare abia acum, deși călătoresc în Republica Moldova cu regularitate începând din 1996, uneori chiar și de trei ori pe an. Ei bine, de data aceasta am aflat câteva detalii din interior despre funcționarea sau mai bine zis nefuncționarea coaliției de guvernare Alianța pentru Integrare Europeană (AIE), care reprezintă punctul de plecare al articolului meu.
Formată după scrutinul parlamentar din 28 noiembrie 2010, AIE reprezintă un compromis precar între Partidul Liberal Democrat (PLDM), condus de Vladimir Filat, Partidul Democrat (PDM), condus de Marian Lupu, și Partidul Liberal (PL), condus de Mihai Ghimpu. Coaliției îi lipsesc două voturi în Parlament, pentru a alege președintele Republicii Moldova, post rămas vacant din septembrie 2009, în urma demisiei liderului Partidului Comuniștilor (PCRM), Vladimir Voronin. Interimatul este asigurat de Marian Lupu.
Cine observă chiar și superficial viața politică de la Chișinău își dă seama că PCRM n-are