Douglas Coupland, "Tanara in coma", traducere si note de Iulia Gorzo, Editura "Humanitas", colectia "Raftul Denisei", 296 pag.
Dupa un debut rasunator, in 1991, cu "Generatia X", un roman (tradus si la noi) de referinta in tanara literatura occidentala de la sfarsitul mileniului, canadianul Douglas Coupland are acum 50 de ani si 14 romane de succes in bibliografie. Multi-talentat si harnic (e si un apreciat designer si sculptor), el e considerat un exponent al "spiritului vremii", preocupat de derapajele, alienarile si viitorul umanitatii in ansamblu. Succesul popular al fictiunilor lui se datoreaza pe de o parte modului alert, meserias, provocator in care povesteste, pe de alta mizei grave si explicite, ce priveste intreaga societate contemporana. Tema lumii postapocaliptice a inflamat imaginatia multor scriitori si cineasti, ale caror creatii, inmultite in pragul noului mileniu, au un impact cu atat mai mare cu cat zvonurile si proorocirile despre cataclisme devastatoare circula pe Internet si in mass-media fara oprelisti, de la supozitii stiintifice la "paranormalitati" prostesti. Am mai recomandat in aceasta rubrica doua reusite majore in plan literar ale temei: "Zatul" de Tatiana Tolstaia si "Drumul" de Cormac McCarthy - ambele imaginand supravietuitori printre ruinele civilizatiei disparute. In "Tanara in coma", Douglas Coupland e o treapta mai jos. El pare sa adune - nu stiu cat de ironic - subiecte batute ale unor romane si filme comerciale, ca sa ilustreze cu ele o predica despre responsabilitatea fata de propria persoana si fata de destinul colectiv. Ingredientele puse in compozitie sunt din conserve fictionale cu termen lung de garantie. Avem astfel o fantoma, Jared, adolescent mort de leucemie in 1979, care isi umareste din lumea spiritelor si intervine in destinele celor sase prieteni si colegi de scoala ai lui din Vancouver. Avem o fata, Kar