Inainte de a merge la scoala, cand inca nu stia sa scrie si sa citeasca, micutul Henry Ford invatase se demonteaze jucariile mecanice si sa le asambleze la loc. Mai tarziu, a demontat si remontat ceasul tatalui sau, din simpla curiozitate de a afla cum functioneaza.
Copilul precoce avea inclinatii catre mecanica, dar si pentru carte. La 7 ani, cand a fost trimis la scoala, invatase deja scrisul. La zece ani, a construit o turbina, in apropierea scolii. Un success, dar si un moment penibil: turbina a explodat si a incendiat scoala.
I-a mers vestea de reparator de ceasuri, ocupatie cu care s-a si indeletnicit la o varsta frageda. Terminand liceul, paraseste casa parinteasca pentru a se angaja la Detroit ca ucenic, cu un salariu de 2,50 dolari pe luna.
Dupa trei ani petrecuti la Detroit, se intoarce la ferma tatalui sau, dar nu simte atractie catre agricultura. Viseaza altceva.
Tot visand, construieste o masina cu vapori, pe baza unui sasiu de la un dispozitiv de tuns iarba. Vecinii au vazut-o functionand, dar strambau din nas: era o simpla experienta, fara utilitate practica.
O casatorie de mare succes
Casatoria cu Clara Bryant, fiica unui fermier, s-a dovedit, pe neasteptate, suportul moral al mintii lui iscoditoare: ea l-a privit totdeauna cu admiratie, l-a incurajat si se arata extaziata atunci cand el ii etala, cu mandrie, nascocirile sale.
In acea epoca, Daimler si Benz lansasera pe piata primele lor automobile. Ford a dat multa vreme tarcoale noii inventii, iar, la sfarsitul lui 1891, i-a marturisit sotiei ca i-ar placea sa-si construiasca si el propriul prototip de automobil.
Ideea parea de domeniul imposibilului, dar Clara s-a declarat entuziasmata. Atat i-a trebuit tanarului Ford. A plecat la Detroit, pentru documentare, si s-a angajat la "Edison Illuminated Company"