În primăvara anului 2009, ministrul Turismului, Elena Udrea, a lansat cu surle şi trâmbiţe şi cu câteva milioane bune de euro cheltuite programul de promovare turistică „Romania The Land Of Choice". Din start programul a fost criticat de specialişti. Rezultatul, un fiasco total: România este codaşa Europei la atragerea de turişti străini. În paralel a scăzut dramatic şi numărul turiştilor interni.
România, o ţară ocolită de turiştii străini
Arătam în primul episod al serialului nostru că, în anul 2010, România s-a clasat pe locul 23 din 25 de state din UE monitorizate în ceea ce priveşte numărul de înnoptări al nerezidenţilor (în proporţie de 85-90% aceştia sunt turişti străini propriu-zişi). Statisticile Eurostat pe ultimii cinci ani demonstrează că România nu este o ţară atractivă pentru turiştii români. Astfel în 2006 s-au înregistrat 3,2 milioane de înnoptări, în 2007 - 3,5 milioane, în 2008 - 3,3 milioane, în 2009 - 2,5 milioane, în 2010 - 2,7 milioane. Singurele state pe care le-am depăşit la numărul de înnoptări ale nerezidenţilor au fost Letonia şi Lituania (în perioada 2006-2010) şi Estonia (între 2006 şi 2008). Trebuie să menţionăm că toate cele trei ţări au împreună o suprafaţă echivalentă cu trei sferturi din cea a României, iar populaţia celor trei state baltice nu depăşeşte 7 milioane de locuitori, tot împreună. Dacă prin absurd am considera cele trei state baltice o singură ţară, rezultatul ar fi şi mai dureros pentru România. În 2009 cele trei state au înregistrat un total de 5,4 milioane de înnoptări ale turiştilor străini, iar în 2010, 6,3 milioane, adică mai mult decât dublul celor care au venit în România. Repetăm, Letonia, Lituania şi Estonia nu sunt destinaţii turistice cu tradiţie la nivel european. Ducatul Luxemburg nu intră în calcule şi, oricum, nu a fost monitorizat în ultimii doi ani.
City-break-ul unguresc, mai tare de