„XXL (Fat Pig)“, spectacolul Teatrului Act din Bucureşti, este fermecător prin simplitatea directă a mijloacelor sale. Teatrul Act se menţine pe traseul său special, consolidând un repertoriu în care au acces doar textele foarte bune, doar actorii preocupaţi de teatrul viu, necosmetizat.
Un slăbănog simpatic (Tom - Tudor Istodor) se îndrăgosteşte de o bibliotecară plinuţă (Helen - Raluca Vermeşan). Se cunosc într-un res-
taurant corporatist (termen peiorativ pentru cantină muncitorească). El o acceptă aşa cum e, îi complimentează zâmbetul şi mâncarea; ea îi tolerează, din start, toate prejudecăţile. Un început normal, al unei relaţii care capătă consistenţă într-o lume populată, deocamdată, doar de două personaje.
Ieşirea din bula de aer care îi izolează de ceilalţi este însă adevăratul test pentru relaţia lor. Helen a decis că este timpul să se simtă bine în corpul ei, îşi ştie dimensiunile, ştie cât poate mânca şi din ce motive. Tom încearcă să digere preconcepţiile care îi hrănesc slăbiciunea. Îşi tăinuieşte cât poate de mult relaţia, de teamă să nu fie ridiculizat de colegii săi: Carter (Vlad Zamfirescu) şi o „fostă", Jeannie (Irina Velcescu), o contabilă trasă prin inel, care tânjeşte să se logodească şi acum cu Tom.
Piesa americanului Neil LaBute îi pune pe oamenii obişnuiţi în situaţii obişnuite, le furnizează personajelor replici care îi stau publicului pe limbă şi este un studiu nepretenţios, dar puternic, care analizează lipsa de fermitate a unui om bine intenţionat, dar incapabil să-şi reprime o anumită formă de rasism. Societatea are reguli în care ambalajul prevalează. Judecata se face la primul strat, iar conţinutul este demonetizat. În acest context deloc favorabil, Tom este tentat să sacrifice lucrul cel mai important, doar pentru a nu-şi crea probleme de imagine.
Naraţiunea simplă nu-ţi distrage atenţia prin