In timp ce pretul hidrocarburilor ameninta tot mai insistent sa intareasca monopolul celor care le produc si al celor care le comercializeaza, cercetatorii inca n-au abandonat ideea automobilului propulsat de o sursa alternativa.
Viitorul tine cu ecologistii
Imaginatia inginerilor a incercat multe, incepand cu automobilul eolian - un fel de barcuta cu panze pe sosea - si pana la cel electric, realizat deja in mai multe variante, toate terminate cu un esec partial sau chiar unul total.
Recent, compania Rolls Royce a reluat ideea, prezentand, la Geneva, prototipul automobilului electric 102EX, cea mai performanta varianta din toate incercarile efectuate pana in prezent.
102EX reuseste sa atinga viteza de 159 km/ora in 8 secunde si are o autonomie in functionare continua de 201 km, in conditiile incarcarii maxime. Autonomia este limitata si de durata autodescarcarii bateriilor in repaus, stabilita la un nivel de 8 ore.
Automobilul este alimentat cu o baterie reincarcabila, pe baza de nichel-cobalt si mangan, cea mai mare din toate bateriile, cate au fost montate vreodata pe o masina.
Sistemul de realimentare a bateriilor pe parcurs este conceput in mai multe variante, constructorii optand pentru folosirea energiei din surse eoliene. Deocamdata, in faza experientala, initiatorii se vor multumi ca, pe tot traseul de testare, 102EX sa fie insotit de o caravana cu instalatii tehnice necesare realimentarii.
Intai prezentam modelul, ca la parada modei
Locul ales de catre Rolls-Royce pentru prezentarea vehiculului electric a fost Salonul Auto de la Geneva. Dupa cuvenita prezentare, el urmeaza sa fie testat in conditiile cele mai variate de teren, de clima, precum si meteorologice.
Testarile urmeaza sa fie efectuate pe mai multe trasee, atat in Europa, cat si in Orientul Mi