Aproape ca nu e zi in care sa nu vedem la televizor scene apocaliptice din interiorul sau din fata marilor magazine care ofera promotii. Oameni de toate varstele, femei, barbati si copii isi rup hainele de pe ei, se calca in picioare, se injura, se bat, lesina si hohotesc de plans in incercarea furibunda de a pune mana pe o sticla de ulei, o punga de zahar, una de cafea sau detergent la jumatate de pret.
Cam la fel s-a intamplat si la lansarea unui mare lant de magazine de haine, cand mii de oameni s-au asezat la coada cu noaptea in cap in speranta ca vor prinde cate un cupon de reduceri. Dar nebuia a continuat si dupa epuizarea ravnitelor vouchere.
Fiecare dintre aceste intamplari este prezentata cu lux de amanunte de televiziunile de stiri si devine un argument hotarator pentru dovedirea saraciei in care ar fi ajuns romanii din cauza actualei guvernari. Adica oamenii se comporta ca animalele salbatice impinse exclusiv de instictul de supravietuire in lupta cu pericolul iminent al extinctiei. Asa sa fie?
Intai se cuvine spus ca scenele acestea halucinate nu sunt neaparat un specific romanesc. In SUA, in prima zi a sezonului de reduceri mor oameni in busculade similare. Promotiile au un succes nebun cam peste tot in lume, de aceea se si practica. Aceeasi bluza care zace luni de zile necumparata, devine o prada ravnita de zeci de maini disperate artunci cand costa cu cativa banuti mai putin. Efectul psihologic al ieftinirii, cat de mica, este spectaculos.
Doar ca niciunde nu am mai vazut bataie pe ulei, zahar, cafea, pe alimente in general. Pentru ca noi o ducem mai greu, veti spune. Poate, dar nu cred ca in acest moment ne este mai greu decat japonezilor, ramasi fara case, fara alimente, fara benzina, fara lumina.
Ei bine, dupa cum nota intr-o scrisoare deschisa o romanca doctoranda in Tara Soarelui Rasare,