Echipa Black Sea Wreck Divers, un grup de prieteni reuniti in jurul unei pasiuni comune, cautarea si explorarea epavelor din apele teritoriale romane ale Marii Negre, a filmat si masurat epava de lemn aflata in zona Eforie Sud.
Potrivit acestora, epava, distrusa in mare parte de valuri si de trecerea timpului se afla pe un fund pietros intr-o stare avansata de degradare. Se mai pot vedea parti din scheletul navei, construit din lemn masiv precum si bucati din bordaj, placat cu tabla metalica. Carena are o grosime medie de 8cm. Pe alocuri, din partile de lemn ies la iveala cuie metalice realizate probabil din broz sau cupru, cu lungimi de 5-8 cm. Aproximativ la 5m de unul din capeti - posibil spre pupa - se afla un cui mare de bronz, folosit probabil la sustinerea catargului.
Lemnul din care este construita nava - desi aflat intr-o stare avansata de degradare - prezinta o finete aparte, fiind probabil impregnat si tratat cu diferite rasini.
Potrivit specialistilor nava poate avea o vechime de peste doua sute de ani. Teoretic, cea mai tanara datare ar putea fi din perioada Razboiului Crimeii dar nu este exclus ca nava sa fie din perioada medievala. Lungimea sa de 20m, precum si posibila pozitionare a catargului in partea dinspre pupa, ne duce cu gandul la panzarul moldovenesc, ambarcatiune extrem de intalnita in zona tarmurilor dar si pe raurile interioare.
Cercetatorii Bleck Sea Wreck Divers sunt de parere resturile navei ar putea fi scoase, conservate si expuse intr-un muzeu.
Echipa Black Sea Wreck Divers, un grup de prieteni reuniti in jurul unei pasiuni comune, cautarea si explorarea epavelor din apele teritoriale romane ale Marii Negre, a filmat si masurat epava de lemn aflata in zona Eforie Sud.
Potrivit acestora, epava, distrusa in mare parte de valuri si de trecerea timpului se afla pe un fund pietros intr-o stare