Lipsa condiţiilor şi infrastructurii pentru traficul feroviar din România a intrat şi în atenţia Comisiei Europene. Aflată într-o vizită oficială la Bucureşti, fostul comisar european Meglena Kuneva, în prezent consilier al vicepreşedintelui CE responsabil cu drepturile pasagerilor, a răspuns, la întrebarea venită din partea romanialibera.ro, că prima soluţie pentru asigurarea unor călătorii decente cu trenul este eliminarea monopolului.
"Comsia Europeană are o directivă clară care cere ca în orice domeniu să existe mai mulţi operatori pe piaţă. Când ai un singur operator, nu reuşeşti să-l pedepseşti dacă nu mai cumperi bilet. Monopolul prinde consumatorii în capcană", a precizat Meglena Kuneva.
Oficialul european este în plină campanie de promovare a drepturilor pasagerilor care călătoresc cu trenul, avionul, autobuzul sau autocarul pe teritoriul Uniunii Europene. Bruxelles-ul vrea astfel să impulsioneze ţările membre să aplice legislaţia europeană privind drepturile călătorilor şi, în acelaşi timp, să încurajeze pasagerii să acţioneze atunci când sunt nedreptăţiţi.
România cere 5 ani de păsuire
În privinţa transportului feroviar, România a cerut deja o derogare de 5 ani de la standardele europene. Această excepţie poate fi reînnointă pentru încă două perioade similare, aşa încât autorităţile române ar putea să obţină o păsuire de până la 15 ani. Acelaşi tip de derogare au cerut-o şi ţări ca Belgia, Bulgaria sau Cehia.
În prezent, CFR este compania care gestionează aproape în totalitate transportul pe şine în România, cele câteva trenuri private disponibile pentru călători nefiind incluse sau menţionate ca atare în Mersul Trenurilor.
4.000 de kilometri de şine, spre privatizare
Recent, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat că nu mai puţin de 4.000 din cei 20.000 de kilometri de reţea feroviară din România vor fi sc