De-abia si-a lansat Emil Boc motiunea cea de dreapta, ca s-a si dedat la o demonstratie demagogica cu iz comunist. Premierul vrea sa inghete pretul combustibilului. Legal este posibil, dar in baza unei legi adoptate inainte sa intram in UE si de aceea Consiliul Concurentei si Departamentul pentru Afaceri Europene au primit sarcina sa analizeze daca printr-o astfel de masura nu ne ridicam Europa in cap.
Cum sunt convins ca vreo 90% dintre romani, cel putin, au fost incantati sa auda asa vorbe, Emil Boc are numai de castigat sub aspect electoral caci, nu-i asa, a incercat macar.
Sigur, tot majoritatea romanilor suspina dupa comunism si Nicoale Ceausescu, iar ideea inghetarii pretului combustibilului are aceeasi origine. Sa ne intelegem: am masina, conduc si ma doare sufletul de fiecare data cand ajung la pompa, dar asta nu ma poate face sa agreez masuri populiste si mai degraba paguboase pe termen lung.
Caci intr-un sistem sanatos, piata este singura care regleaza preturile. Raportul cerere - oferta e sfant si orice defectare a lui poate provoca mari neajunsuri. In aceste conditii, inghetarea temporara a pretului benzinei poate avea doua efecte perverse. In primul rand, nimeni nu poate impiedica marile companii sa-si vanda marfa in alte tari, asa ca am putea ajunge chiar la o criza a benzinei, cu cozi la pompe. In al doilea rand, cine spune ca dupa sase luni de blocare a pretului, companiile nu vor recupera scumpirile cu cateva majorari in salturi mari, astfel incat, per total, tot acolo sa ajungem, daca nu mai rau?
Guvernul bulgar a reusit sa inghete pretul benzinei timp de o luna, dar prin negociere cu Lukoil, cel mai mare producator din tara vecina, nu punandu-i pistolul la tampla. Decat sa declanseze acest razboi, pe care intr-o economie de piata, nu-l poate castiga, Emil Boc mai bine s-ar gandi la o alta modalitate d