Energie în loc de petrol. Este poate cea mai succintă descriere a planului european de popularizare a energiilor regenerabile pentru protejarea mediului înconjurător dar şi ca parte a strategiei de relansare economică. România aderă - timid, deocamdată - la acest trend internaţional, anunţând un program Rabla pentru maşini electrice. Cum infrastructura necesară să suporte astfel de vehicule nu există pe drumurile naţionale, Guvernul se adresează într-o primă etapă instituţiilor publice, urmând că abia apoi să abordeze persoanele private.
Este greu de estimat cât interes va atrage acest program în România, dar uşor de constatat că Statele Unite ale Americii şi unele ţări vestice din Europa au început deja să utilizeze maşini electrice.
Transportul fără carburanţi, o prioritate europeană
Uniunea Europeană include maşinile electrice în politicile sale încă din 2008. Planul de Relansare Economică prezentat în toamna acelui an cuprinde iniţiativa "Green Car", un parteneriat public-privat prin care UE susţine programele de cercetare în domeniul energiilor nepoluante, a siguranţei şi a fluidităţii traficului. Fondurile totale alocate iniţiativei se ridică la 5 miliarde de euro.
Ca parte a proiectului "Green Car", Comisia Europeană a lansat în martie 2011 programul Green eMotion - pentru mobilitatea nepoluantă. Este un parteneriat cu 42 de companii din industria auto, municipalităţi, universităţi şi centre de cercetare care să faciliteze introducerea maşinilor electrice pe piaţa europeană. Costul programului: 42 de milioane de euro.
De asemenea, maşinile electrice ar urma să joace un rol important în cursa pentru reducerea emisiilor aşa-numitelor gaze de seră cu 20 la sută prin comparaţie cu nivelul înregistrat în 1990. Asta pentru că, în timp ce aceste emisii au scăzut, la general, între 1990 şi 2005, emisiile generate de sectorul de transportu