Bunurile de larg consum - de la pâine şi lapte până la produse de igienă - sunt cele care au avut cel mai puţin de suferit pe parcursul ultimilor doi ani, în timp ce băuturile alcoolice au fost primele eliminate din coşurile de cumpărături în ultima perioadă, aproape jumătate dintre cumpărători (48%) declarând, în cadrul unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă Nielsen, că au renunţat la aceste produse din pricina crizei.
"Românii nu fac prea mare rabat când cheltuiesc pentru a pune pe masă", spune Bogdana Baltasiu, client service manager, divizia customer research în cadrul Nielsen. Acest lucru se întâmplă şi pentru că mulţi au renunţat acum să cheltuiască în baruri, restaurante, cafenele sau terase şi cei mai mulţi îşi petrec timpul cu prietenii în propriul cămin, scrie revista BUSINESS Magazin (www. businessmagazin.ro).
Cifrele sprijină clar această idee. În timp ce cheltuielile pentru haine, mobilă, electrocasnice, vacanţe sau timp liber s-au redus drastic, coşul de cumpărături pentru produsele de consum larg arată cam la fel. Suma medie lunară cheltuită pentru produse proaspete se plasează în jurul a 170 de euro pe lună, arată studiul Shopper Trends, realizat de Nielsen în octombrie-noiembrie 2010 pe un eşantion reprezentativ la nivel urban. Suma este similară doar cu bugetul vecinilor unguri (171 de euro pe lună), dar este sensibil mai mică decât în cadrul altor ţări, cum sunt Cehia (254 euro), Austria (306 euro), Polonia (207 euro) sau Spania (338 de euro).
Mai mult decât atât, banii cu care românii cumpără produse proaspete au o pondere mai mare în buget faţă de alte ţări, reprezentând 63% din cumpărături, în vreme ce în cazul altor naţii este mult mai mic: 45% la austrieci şi 51% la spanioli. "Deşi bugetul general de cheltuieli, cât şi cel alocat produselor proaspete s-a menţinut la acelaşi nivel, întregul comportam