In loc sa fie o placere, o adevarata terapie de relaxare chiar, in Romania, mersul la cumparaturi este un sport extrem care te solicita fizic, nervos si intelectual, intr-un mod care nu numai ca nu te scoate din stres si depresie, ci ti le accentueaza pana la insuportabil.
Si asta pentru ca nu cred sa existe tara UE in care respectul pentru consumator sa fie mai scazut, desi preturile sunt printre cele mai mari.
Si nu ma refer aici doar la metehnele acrelor vanzatoare inghetate la tejghea de pe vremea alimentarelor si aprozarelor comuniste. Aceste relicve au inceput sa se retraga in numar tot mai mare catre pensie. Ma refer si la magazinele deschise in Romania de marile retele internationale, care vizitate in strainatate vadesc un respect ireprosabil fata de clientul din banii caruia prospera.
Ei bine, in Romania si ele se contamineaza de sindromul comertului autohton. Recent deschis cu mare tam-tam, magazinul H&M din complexul Feeria - Baneasa dovedeste ca aceasta contaminare poate fi mai rapida decat infectarea cu virusul gripal. Asa se face ca suedezii in varianta romaneasca au dezvoltat rapid placerea sadica tipic damboviteana de a tine clientii la cozi interminabile pana li se face acru.
Daca toate casele ar fi deschise si vanzatoarele s-ar misca rapid, n-ar fi nimic de comentat. Inainte de Sarbatori peste tot e aglomeratie. Dar cand din 8 case este deschisa doar cate UNA pe etaj, unde cate un casier moscait are mari dificultati cu socoteala restului, iar altul, chemat de urgenta cu gura inca plina de unsoarea mancarii, se chinuie cu pixul si chitantierul cate jumatate de ora sa scrie o factura, nu mai vorbim despre o aglomeratie fireasca, ci despre o sistematica umilire a clientului.
Sefa de tura este, desigur, prea ocupata cu alte urgente pentru a incerca sa faca ceva pentru turma lasata in tarc sa as