„Lasă călindaru’ să meargă aşa, lasă judecăţile să meargă aşa, da zilele să hie cum le-o lăsat Domnul Nostru Hristos”. Asta i-a spus Tofan Lenuţa din Vârlezi, Galaţi, lui Ernest Bernea după reforma calendarului bisericesc din 1924.
Suntem în plină Săptămână a Patimilor când timpul se degradează progresiv, se întorc sufletele morţilor, se deschid mormintele iar Mântuitorul este trădat, chinuit şi ucis. După trei zile de haos şi întuneric, se înfăptuieşte miracolul Învierii Domnului, urmat de actele de purificare din Săptămâna Luminată. În toată această perioadă se fac sacrificii animale, se prepară alimente rituale, se aprind lumini, se crede că animalele vorbesc şi comorile ard.
Ceea ce se cunoaşte mai puţin este faptul că, la fel ca în cazul tuturor sărbătorilor de la noi, şi în această zi, miracolul Învierii lui Iisus Hristos s-a suprapus peste rituri străvechi de renaştere şi reînviere, provocate de explozia de lumină şi viaţă, generată de anotimpul pascal. Astfel, momentul Pascal celebrează deopotrivă misterul creştin al Învierii Mântuitorului şi cel al renaşterii universului, sacralizat ca urmare a Învierii hristologice. În această perioadă are loc o sacralizare a spaţiului. Paştile nu au o dată fixă în calendarul creştin-ortodox, însă este obligatoriu să cadă într-o duminică, după echinocţiul de primăvară şi după lună plină. La români solstiţiile şi echinocţiile au generat adevărate structuri mitice, constituind totodată nucleul sărbătorilor din calendarul popular, în jurul căruia se reactualizează, an după an, nemuritoare obiceiuri şi poveşti. Casa, gospodăria, grădina – primenite şi împodobite în perioada prepascală – se încarcă acum cu noi valenţe spirituale. şi timpul din această perioadă este „sfânt”, se spune că este singurul moment din an când „se aude toaca din cer”. Sunetul de toacă este cel al înnoirii, al reînvierii şi al