Pentru o cofetărie de 50 mp dintr-un mic oraş, Paştele şi Crăciunul asigură jumătate din profitul anual. Pentru marile lanţuri comerciale, Paştele şi Crăciunul înseamnă un plus de 20-30% la nivelul cifrei de afaceri totale. Este perioada când patronii stau zi şi noapte în magazine şi în restaurante, iar oamenii nu se mai gândesc de două ori înainte de a scoate banii din buzunar. Primele semne despre Paştele din 2011 sunt mixte: consumul de băuturi alcoolice, de vin sau ouă este un pic mai bun sau la acelaşi nivel ca în 2010, unele restaurante din Bucureşti afirmă că sunt la 20% sub nivelul de anul trecut, însă mai mulţi români au plecat în străinătate într-o minivacanţă.
Aproximativ 100.000 de români au plecat în acest an în minivacanţa de Paşte, cu 30% mai mult ca anul trecut, apreciază consultanţii în turism. Circa o cincime din turiştii români au preferat să petreacă paştele în Bulgaria sau Grecia.
"Românii nu au dat foarte mulţi bani pe vacanţa de Paşte din acest an. Au preferat turismul rural sau vacanţa în Bulgaria pentru că este ieftină", spune Traian Bădulescu, consultant în turism.
Circa 20.000 de români au fost în străinătate de Paşte, în creştere de la 15.000 anul trecut, conform estimărilor lui Bădulescu.
Turiştii români au cheltuit în medie 100 de euro/persoană pentru un miniconcediu în Bulgaria, în timp ce vacanţa în Grecia a costat 100 euro - 250 euro. Cei care au ales pensiunile agroturistice au plătit între 500 şi 700 de lei, iar cei care au mers în staţiunile de pe Valea Prahovei au plătit circa 150 de euro pentru weekendul de Paşte.
Cei 80.000 de turişti români care au petrecut vacanţa de Paşte în pensiunile sau hotelurile din ţară au plătit aproximativ 10 milioane de euro pentru pachetele turistice, potrivit calculelor ZF care iau în considerare un preţ mediu de 120 de euro pentru sejur.
Cristina Pleşcari