Nu înțeleg de ce își închipuie unii că toți românii sunt proști. Și că, dacă vrei să le faci un bine, trebuie să-l împachetezi într-un ambalaj strălucitor, care nu are vreo legătură cu conținutul, dar care ia ochii. Cum e în cazul scutului antirachetă.
După anunțul legat de stabilirea localității lângă care va funcționa baza americană, românii au fost asaltați cu informații legate de avantajele economice ale operațiunii. Cu cifre care vorbesc ba de sute de milioane, ba de miliarde de dolari ”investiți” în scut. Să fim serioși, costurile militare nu sunt investiții în sensul economic (crearea de infrastructură, de capacități de producție ori de servicii generatoare de profit), ci sunt cheltuieli. E drept, cheltuieli făcute de americani, însă legate de propria lor tehnologie și proprii lor soldați.
Asta nu l-a împiedicat însă pe un reporter special celebru să intre în direct de la Deveselu și să le înșire românilor cât vor avea de câștigat de pe urma celor câteva sute de americani care își vor cheltui solda în România. Doar de biscuiții de la magazinul comunal, trascăul și ouăle eco pe care le vor cumpăra aceștia nu a amintit. Mesajul a fost însă cât se poate de clar: ”dragi români, de mâine vom avea buzunarele pline datorită scutului”. Și știrile construite după același calapod au curs una după alta în ultimele zile.
Nici măcar nu poți pufni în râs la o asemenea abordare. E de așteptat, într-adevăr, ca apariția scutului american în România să aibă efecte benefice și pe plan economic. Nu direct, ci în urma încrederii pe care o pot căpăta afaceriștii americani (și nu doar americani). O analiză pertinentă în acest sens o puteți în articolul colegului de platformă Lucian Davidescu (aici).
Miza reală a scutului american nu este însă una economică. Am mai scris și în februarie 2010 (aici): scutul antirachetă este cât se poate de necesar. Prin aderar