- Cultural - nr. 779 / 10 Mai, 2011 Filosofia lui Blaga pune in Trilogia cunoasterii toate problemele de metoda, concept, cunoastere. Blaga gaseste prea limitat rationalismul si propune ,,dogmaticul” ca mod de cunoastere, translogic. Filosoful roman are o slabiciune pentru dedublari conceptuale: spirit constient/spirit inconstient; categorii abisale/ categoriile receptivitatii constiente; paradisiac/luciferic; intelect enstatic/intelect ecstatic. Cel enstatic este logic, abstract, al doilea, cel ecstatic "in afara de sine, evadarea centrului in afara de cerc” opereaza dogmatic. Transcendentul, misterul nu este intru totul rationalizabil si nici usor formulabil. Dogma formuleaza transcendentul in mod paradoxal, antinomic. In teologie avem dogma trinitatii care logic este o contradictie, dar prin antinomia transfigurata ea este formulabila, comprehensiva: Dumnezeu ca esenta este unul ca ,,fiinta”, multiplu ca ,,persoana”. Acest lucru se produce prin scindarea notiunilor de ,,fiinta” si ,,persoana”. Antinomia transfigurata tine de dogmatic, si logic,,reprezinta un zero sau nimic,…poate sa reprezinte si echivalentul intelectual al unui mister.” Blaga este in consonanta cu epistemologia fizicii cuantice, dualitatea corpuscul-unda, Louis de Broglie, principiul complementaritatii, Niels Bohr, si vine cu solutia, antinomia transfigurata: lumina e ,,ondulatie ca act (continuitate)”, aspectul ondulatoriu ,,este alcatuita din cvante de energie (aspectul corpuscular, n.n.)” Blaga propune Eonul dogmatic o lume spirituala de lunga durata… Cunoasterea ce tine de intelectul enstatic este cunoastere paradisiaca, se situeaza in orizontul I, intru imediat si securitate, opereaza cu categoriile logice, kantiene, transforma necunoscutul in cunoscut. In orizontul II, cunoastere luciferica tine de intelectul ecstatic, de paradoxia dogmei, vizeaza revelarea misterului, indeosebi prin categ