De ce cred eu ca istoricul de arta impatimit Silvano Vicenti cotrobaie degeaba prin
osemintele Lisei Gherardini, tulburandu-le odihna eterna? Se stie ca Vicenti a
sustinut teoria ca modelul pentru celebra "Mona Lisa" nu ar fi fost altul decat
Gian Giacomo Caprotti da Oreno, cunoscut si sub porecla de Salai, un tanar ucenic
al lui Da Vinci, care a lucrat cu el mai mult de 20 de ani incepand din 1490.
Pasionatul Vicenti conduce echipa cercetatorilor si antropologilor aflati in cautarea febrila a ADN-ului Lisei Gheradini, dorind sa isi potoleasca setea de cunoastere si sa se convinga cu certitudine daca a fost sau nu aceasta doamna modelul lui Da Vinci; iar daca nu, atunci se va adeveri ipoteza pe care o sustine cu tarie, si anume ca modelul a fost de fapt Salai, ale caror biete oseminte vor fi poate ceva mai greu de gasit decat ramasitele pamantesti ale sotiei bogatului florentin, negustor de matasuri, Francesco del Giocondo (de unde si denumirea de "Gioconda"), scrie Art Daily.
"Mona Lisa" si "Sf. Ioan Botezatorul" - portrete simbol ale unuia si aceluiasi personaj?
Nu numai Vicenti, ci multi alti istorici si critici de arta au descris relatia dintre Leonardo si tanarul Salai drept ambigua.
Este foarte probabil ca Giacomo sa nu fi fost poreclit Salai ("micul diavol") in mod gratuit. Multe dintre lucrarile lui Leonardo, printre care si "Sfantul Ioan Botezatorul" si un desen mai putin cunoscut "Ingerul Intrupat" il portretizeaza pe Salai infatisand un tanar suplu, efeminat cu parul lung, revarsat in bucle castanii. Asemanarea cu nasul si gura Mona Lisei este absolut izbitoare.
De secole se speculeaza pe marginea acestui subiect. Critica de arta a vehiculat ideea ca daca nu Lisa Gherardini i-a pozat artistului pentru chipul Mona Lisei, Da Vinci insusi s-ar fi autoportretizat codificat, ascun