Cu doar o lună în urmă scriam cum ”gruparea Chiorului”, denumită astfel de Sorin Ovidiu Vântu într-o convorbire telefonică cu Sebastian Ghiță, a ajuns ”gruparea lui C.” în transcrierea făcută de ”Hotnews” și ”Evenimentul Zilei”. Asta chiar dacă nu exista nicio certitudine că cel la care făcea referire Vântu ar fi Traian Băsescu, dar chiar și dacă s-ar fi referit la acesta, acuzațiile ar fi fost la fel de credibile precum cele cu ”sutele de racheți îngropați prin dealurile Moldovei”. Așadar, așa-zisa protejare a identității ”Chiorului” și transformarea lui în ”C.” a fost puțin ciudată.
”Nicio regulă (jurnalistică, judiciară, de logică) nu justifică transformarea sintagmei ”gruparea Chiorului” în ”gruparea lui C.”. Și aici începe ”distracția”. ”Protejând” ceva (și pe cineva) în condițiile în care nu există niciun motiv logic pentru ”protecție”, ”Evz” și ”Hotnews” nu au făcut decât să atragă atenția asupra acestui fapt și să ridice două întrebări, de data aceasta justificate: ”Cine este Chiorul?” și ”De ce trebuie protejată identitatea acestuia?”.”, scriam acum o lună.
Ei bine, de dimineață am citit cu stupoare articolele legate de scoaterea din programul Sălii Dalles a comediei ”Blonda, chiorul și piticul” (detalii aici) . O decizie pe cât de absurdă, pe atât de revoltătoare. Și prostească pe deasupra, în urma scandalului piesa găsindu-și o altă sală care să fie jucată, cel mai probabil cu casa închisă (atenție, regizorul atenționează că Chiroul, Blonda și Piticul nu sunt personajele la care se gândesc cei mai mulți care citesc titlul piesei).
Mă întreb, însă, ce va urma? Eliminarea din DEX a cuvintelor ”chior”, ”blondă”, ”pitic”? Amenzi de la TVA pentru televiziunile care vor rosti aceste cuvinte pe post? Procese de insultă, calomnie etc. pentru jurnaliștii și scriitorii care le vor folosi în textele lor? Cât despre modul în care piesa a fost scoa