Lobby-ul politic, adica actiunea de influentare a unor decidenti pentru schimbari ale unor legi sau reglementari, e una din cele mai controversate si putin intelese activitati din Romania.
Asimilata de multe ori unei actiuni ilegale, chiar de catre o parte a politicienilor, si intr-un mediu in care pana si lobbystii evita sa foloseasca acest cuvant si se prezinta ca si consultanti, activitatea de lobby politic legal e parte a unei industrii de influentare a deciziei publice din care se scot zeci de milioane de euro si reprezinta interesele unei parti a economiei care face afaceri de miliarde de euro.
Ce e lobbyul politic?
"In sens restrans, lobby-ul se defineste ca totalitatea actiunilor desfasurate de grupuri de interese sau reprezentanti ai acestora prin metode legale si legitime, activitati intreprinse cu scopul de a influenta formularea politicilor si luarea deciziilor in cadrul institutiilor publice", se arata pe site-ul Asociatiei Romane a Registrului de Lobby.
"Lobby e cuvantul de care lumea se sperie(...)e vorba de actiuni cu scopul de a influenta politicile publice", spune pentru Ziare.com Laura Florea, managing partner la firma Point Public Affairs, care are in portofoliu si o componenta de lobby politic.
"Lobby-ul este orice comunicare in scopul de a influenta luarea deciziei publice (procesul legislativ si de reglementare). Lobbyistul este un creator, facilitator si accelerator al dialogului dintre autoritatile publice si client, parte a societatii civile. Pe de o parte, lobbyistul formuleaza/reformuleaza interesul clientului si reprezinta acest interes pe langa autoritatile publice, ceea ce presupune prealabila cercetare, analiza si elaborare a unei strategii. Pe de cealalta parte, transmite clientului feed-back-ul autoritatilor, limitele posibilului, obstacolele care stau in calea autoritatilor.