Iniţiativa din urmă cu doi ani a unui senator PNL de a obliga presa audiovizuală să difuzeze un număr egal de ştiri pozitive şi negative a rămas fără rezultat, dar se poate constitui într-un instrument pentru urmărirea evoluţiei economice şi chiar a domeniului imobiliar şi al construcţiilor.
Tonul şi conţinutul ştirilor nu pot fi dictate prin lege, cu atât mai mult cu cât o informaţie care pentru unii este pozitivă poate fi negativă pentru alţii, şi invers. Dar pieţele sunt în măsură să stabilească direcţia publicaţiilor, iar după 27 de luni de recesiune lucrurile iau o altă direcţie.
În actualul număr al revistei Business Construct sunt analizate două pieţe cheie, respectiv mallurile din Bucureşti şi producătorii de ciment, care după mai bine de doi ani de scădere au reajuns pe plus.
Nu, nu este din nou coadă din partea retailerilor la intrarea în malluri, iar cimentiştii n-au ajuns din nou la vânzări de peste un miliard de euro pe an, dar rezultatele din primele luni ale lui 2011 au mai descreţit frunţile jucătorilor din aceste industrii.
Pe de altă parte, piaţa de adezivi şi mortare s-a "curăţat" în perioada de criză, iar companiile care au rezistat aşteaptă începerea noilor proiecte imobiliare, în timp ce jucătorii din piaţa de mobilier se bucură că încă sunt în piaţă, iar afacerile nu mai scad cu zeci de procente.
Proiectele însă nu vor fi începute la primul anunţ de ieşire din recesiune, dar dezvoltatorii au început, timid, să readucă oamenii pe şantiere. La jumătatea lunii mai, în proiectul Cosmopolis erau 150-200 de muncitori. Acum trei ani erau în jur de 1.000, dar în toamna anului trecut nu era niciunul. Este aceasta o ştire pozitivă? Depinde ce aşteptări ai.
Cele mai aşteptate investiţii în România sunt cele de infrastructură, dar la capitolul autostrăzi livrate în România va fi dezastru şi în acest an. Stadiul lucrăril