Într-un editorial precedent, care a vizat “scandalul Botiş”, vorbeam despre “ªansa la demnitate a unui ministru”. Deşi mult diminuată de demisia tardivă din funcţie a lui Ioan Botiş, această şansă la demnitate părea, totuşi, să existe, e adevărat, la concurenţă strânsă cu riscul unui final analog cu cel din “scandalului Puwak” – ieşirea definitivă nu doar de pe scena publică, ci şi din viaţa politică. Exista acea şansă, infimă, la demnitate datorită clasicei prezumţii de nevinovăţie şi datorită faptului că, până în ziua demisiei “de onoare”, cum a numit-o fostul ministru, declaraţiile lui Ioan Botiş nu fuseseră infirmate oficiale.
Fărâma de încredere cu care a mai fost creditat – şi, care în cazul în care ar fi fost găsit nevinovat, l-ar fi ajutat să-şi refacă imaginea publică – a fost spulberată o dată cu finalizarea raportului Agenţiei Naţionale de Integritate.
A.N.I. combate, cu argumente fără echivoc, “motivele morale” care au stat la baza demisiei fostului ministru. Printre alte fapte, care înclină balanţa spre zona penală, A.N.I. arată că : 1. Proiectul “ªansa la demnitate”, desfăşurat de Asociaţia “Parteneriat Euroactiv” Bistriţa, a fost aprobat şi semnat ulterior numirii în funcţie a lui Ioan Botiş care, în calitate de ministru dobândise atribuţii în gestionarea fondurilor structurale. 2. Atât la data depunerii proiectului, cât şi la data semnării contractului de finanţare nerambursabilă, în valoare de 500.000 de euro. 3. Soţia ministrului a deţinut atât calitatea de expert în cadrul proiectului de finanţare, cât şi de beneficiar al unui contract de închiriere, contra-cost, făcut între firma sa şi asociaţie, asta deşi Ioan Botiş a declarat că familia sa a pus în mod gratuit la dispoziţie acest spaţiu.
Inconştienţă, gafă, neprofesionalism sau bună ştiinţă bazată pe speranţa până în ultimul moment că funcţia s