Primele patru zile ale Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS), organizat între 27 mai şi 5 iunie de Teatrul Naţional ”Radu Stanca”, au demonstrat maturitatea acestei mari întâmplări culturale. Celor implicaţi în desfăşurarea grandiosului spectacol de zece zile le place să vorbească despre ”FITS la majorat”, pentru că sunt 18 ediţii, 18 ani de când o mică echipă în frunte cu temerarul Constantin Chiriac încerca să facă să pulseze vestigiile cetăţii medievale. Prin teatru începea revigorarea locului. Erau atunci mulţi sceptici, însă de la an la an FITS le-a şters bănuielile.
Zeci de mii de sibieni au ieşit chiar din prima zi (27 mai) din case, populând spaţiile în care aveau loc evenimentele. Artele spectacolului îşi atribuiseră din capul locului cu de la sine putere dreptul de a ţine în stăpânire tot ce mişcă în fortăreaţă, vremea fiindu-le parcă un aliat. Artiştii, veniţi cu spectacole stradale, au avut calea ”pavată” cu soare. Un început de festival luminos, lansat în dricul zilei de vineri, continuat cu diverse reprezentaţii de teatru, concerte, cu un senzaţional spectacol de sunet şi lumini, de la miezul nopţii. Târziu, în curtea teatrului – clubul festivalului, s-a gustat din tortul aniversar.
Maratonul cultural e în ritm alert. Nu e inventat doar pentru simpla plăcere a oamenilor de a ieşi în stradă spre bucuria ochiului. FITS este şi o hrană spirituală sănătoasă şi amintesc aici doar câteva ”ingrediente”, care contribuie la acest nutriment: trupa lituaniană a lui Nekrosius cu spectacolul de teatru ”Idiotul” (cine a avut răbdare să asiste la această montare de cinci ore a avut parte de creaţia unui maestru care a ”servit” în scenă text de Dostoievski impregnat în simboluri, dincolo de arta şi plăcerea actorului de a juca; trupa de teatru-dans a companiei japoneze ”Dazzle”, arătând ”ploaia cu soare” sau făcând trimitere la o povest