Pe motiv că legislaţia românească de profil vine în contradicţie cu normele comunitare, Comisia Europeană obligă România să-şi schimbe cadrul legal privind înfiinţarea de supermarketuri. Dacă până acum documentaţia aferentă deschiderii unui astfel de magazin era extrem de stufoasă, cu noua legislaţie impusă de Comisia Europeană ar putea creşte spectaculos numărul acestor magazine, în condiţiile în care Consiliul Concurenţei vorbeşte de un număr foarte mare de supermarketuri şi hipermarketuri în România.
Obligaţii legislative eliminate
Guvernul s-a obligat, la presiunea Comisiei Europene, să înlăture restricţiile privind deschiderea de mari lanţuri de supermarketuri, prin eliminarea cerinţelor legate de acordul magazinelor concurente la emiterea autorizaţiei şi prezentarea unui studiu de impact de către investitorul care solicită avizul.
Potrivit memorandumului de înţelegere convenit de Guvern cu Comisia Europeană, toate restricţiile legate de înfiinţarea acestui tip de magazine trebuie eliminate până în luna septembrie. “Vor fi eliminate restricţiile la înfiinţarea magazinelor de vânzare cu amănuntul. Guvernul trebuie să elimine dispoziţiile legale care impun un test privind necesităţile economice şi implicarea concurenţilor în procedura de autorizare a deschiderii magazinelor de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare, până în septembrie 2011, conformând legislaţia relevantă cu directivele europene în domeniu”, se specifică în cuprinsul respectivului memorandum.
Cadrul legal aflat în vigoare stabileşte că deschiderea structurilor de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare, de peste 1.000 de metri pătraţi, trebuie autorizată de către o comisie constituită la nivel autorităţii locale, din care face parte, alături de reprezentanţii autorităţilor locale şi ai asociaţiilor profesionale, patronale şi de protecţie a co