Polanski Polanski, monodramă după o piesă de Saviana Stănescu, în regia Tamilliei Woodard şi în interpretarea lui Grant Neale, a ajuns şi pe scena teatrului de la Sibiu, în cadrul FITS 2011. Grant Neale atrage atenţia că spectacolul nu se vrea o docu-dramă: nu este un spectacol tezist, nu încearcă să dea sentinţe, să traseze graniţe între bine şi rău, ci propune o viziune analitică, o privire asupra mecanismelor care fac să se producă declicul în conştiinţa unui om, cînd graniţa dintre bine şi rău devine insesizabilă.
Spectacolul este structurat pe trei secvenţe, trimiţînd la trei momente decisive din viaţa regizorului: anul 1977, în Los Angeles, cînd este acuzat de a fi molestat o fată de 13 ani, ce aspira să devină fotomodel; plecarea din LA, în 1978; şi arestul la domiciliu, în cabana sa din Gstaad, Elveţia, în 2010.
Grant Neale, producător şi actor, joacă în spectacole de teatru, de operă şi în filme. A făcut parte din trupa Jean Cocteau Repertory Theatre (New York), specializată pe reprezentaţii clasice, precum şi din Ridiculous Theatrical Company. Nu se află la prima colaborare cu Saviana Stănescu, el jucînd rolul lui Nicolae Ceauşescu în piesa acesteia, Waxing West (realizată de East Coast Artists). Polanski – una dintre cele mai controversate figuri publice din prezent, el însuşi un adevărat personaj. De ce ai vrut să-l transformi şi într-un personaj de teatru?
Mulţi ani, mi s-a spus că semăn foarte mult cu el, dar asta nu a însemnat nimic pentru mine la momentul respectiv. Dar, apoi, am urmărit un film despre Polanski, despre acest episod din viaţa lui (Roman Polanski: wanted and desired) – acuzaţia de a fi abuzat sexual o fată de 13 ani şi, în consecinţă, arestarea sa la domiciliu, în Los Angeles, în 1977, apoi plecarea din LA în 1978 şi, pe urmă, arestarea sa în 2010 –, şi mi s-a părut un personaj fascinant, cu o viaţă de pomină, bog