Industria şi exporturile au condus revenirea economiei, iar acum trebuie să demareze motorul consumului.
Retailerul francez Carrefour, liderul de pe segmentul hipermarketurilor din România, dă prima veste bună pentru comerţul românesc după o lungă perioadă de scădere, o creştere de 1,4% a vânzărilor în termeni comparabili în trimestrul doi, după nouă trimestre consecutive de scădere.
Acesta este cel mai important indicator publicat în raportul grupului francez pentru că el include vânzările la un număr similar de magazine şi nu ia în calcul expansiunea, singurul factor care a asigurat creşterea retailerilor în anii de recesiune, în care 5 mld. euro s-au evaporat din comerţ.
Vânzările Carrefour (hipermarketuri şi supermarketuri) au ajuns la 288 mil. euro în trimestrul doi şi 555 mil. euro în primul semestru din acest an, cu o reţea de 59 de magazine.
Consumul, motorul economiei în perioada de boom, a ajuns să fie cel care ţine economia în loc după ce exporturile, industria şi construcţiile au început să mişte, iar semnele de creştere date de Carrefour arată că şi acest indicator din economie ar putea să îşi revină. Totodată, consumul a dat la rândul său o primă veste bună în luna mai, când a crescut lună la lună cu 1,1% comparativ cu aprilie, deşi an la an declinul depăşeşte în continuare 5%. Creşterea consumului din această perioadă nu mai are la bază însă creditele ca în perioada de boom, acestea rămânând îngheţate.
Economia a crescut în primele trei luni din acest an cu 1,7% faţă de perioada corespunzătoare din 2010, susţinută în principal de industrie. PIB-ul a urcat în aceeaşi perioadă cu 0,7% faţă de ultimele trei luni din 2010, aceasta fiind a doua creştere consecutivă trimestru la trimestru, ceea ce echivalează cu ieşirea tehnică a economiei din recesiune. În trimestrul doi economia este aşteptată să crească însă într-