După o evaluare făcută de compania aeriană, aveţi dreptul să primiţi despăgubiri în bani, dar nu mai mult de 4.500 de lei, ori să primiţi o valiză similară. Sursa: REUTERS
Dacă valiza v-a fost deteriorată în timpul transportului, fie parţial, fie total, aveţi dreptul să cereţi despăgubiri.
"Convenţia de la Montreal stabileşte că operatorul de transport aerian răspunde pentru daunele suferite de pasageri din cauza deteriorării bagajului. Din păcate, prin Convenţie nu este reglementată o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maxim 1000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 4.500 de lei", explică Mihai Titichi, consultant la Centrul European al Consumatorilor din România.
Despăgubirile diferă în funcţie de destinaţie
"M-am trezit pe aeroport că aveam o gaură mare în valiză, mânerul era rupt, iar roţile nu mai funcţionau. După ce am făcut o sesizare, angajaţii companiei aeriene mi-au dat două variante: mi-au arătat mai multe modele pe care le aveau, din care puteam alege, şi posibilitatea să primesc bani, dacă am chitanţa bagajului. Am ales a doua variantă", povesteşte Ionuţ, un bucureştean care călătoreşte mult cu avionul şi s-a lovit de câteva ori de astfel de probleme.
Legislaţia prevede anumite standarde minimale pe care companiile aeriene trebuie să le respecte în ceea ce priveşte despăgubirile bagajelor deteriorate.
"Natura despăgubirilor variază în funcţie de locul unde se întâmplă. De exemplu, în Italia există contracte locale ale companiei aeriene cu firme de valize şi se poate rezolva prin înlocuirea bagajului distrus cu unul nou. În România nu avem aşa ceva, însă se acordă despăgubiri în funcţie de o listă generică de preţuri. Până acum şase ani, când s-au schimbat criteriile de acor