Mostenirea muzicala transilvaneana, redescoperita recent prin arhivele din Sibiu, ascunde capodopere de Bach si Corelli, care n-au mai fost interpretate de cateva sute de ani.
Publicatia britanica The Guardian relateaza ca in Romania, mai precis la Sibiu, are loc o mai putin cunoscuta activitate de cercetare: Kurt Philippi, aplecat deasupra unor partituri invechite, descifreaza muzica altor secole.
"Pot sa le transriu cam intr-o saptamana, dar la unele lucrez si trei luni. Nu este nevoie de foarte multa cunoastere, ci de multa rabdare ca sa gasesc partiturile interesante", spune Philippi, care studiaza cateva mii de manuscrise recent descoperite, adapostite in Arhivele Nationale de la Sibiu.
Philippi, consultant muzical al bisericii Evanghelice si dirijor al corului Bach din Sibiu, s-a decis sa salveze aceasta comoara de muzica baroca.
"La sfarsitul dictaturii comuniste, o mare parte din comunitatea vorbitoare de germana din Romania a emigrat in Germania si sate intregi au ramas pustii. Am decis sa adunam tot ce putem din arhivele bisericilor. Nu aveam idee ce bogatii o sa descoperim in ele", spune el.
Prin migaloasa sa truda, Philippi a descoperit o adaptare mai putin cunoscuta a imnului religios Stabat Mater de Pergolesi, o cantata de Bach adaptata de compozitor pentru biserica Luterana a Transilvaniei, lucrari de Johann Sartorius, Knall, Corelli si o multime de compozitori locali, spune sursa citata.
Muzica a fost deja interpretata de ansamblul Ausonia, compus din muzicieni francezi, belgieni si romani. In mai, Ausonia a concertat la Bucuresti si Cluj, readucand in atentia romanilor o parte uitata a trecutului lor. Unele din aceste lucrari muzicale nu au mai fost interpretate de 2-300 de ani.
"Partiturile pe care le-am descoperit demonstreaza practica muzicala a acelor vremuri. Muz