Un kilogram de detergent este cu 33% mai scump în România faţă de Polonia, un şampon costă mai mult cu 60% la noi faţă de Bulgaria, iar pentru un tub de pastă de dinţi românii plătesc cu 51% mai mult faţă de vecinii bulgari.
Şi sucurile sunt mai scumpe cu peste 65% în România faţă de Cehia sau Ungaria, în timp ce preţul săpunului e dublu pe piaţa locală faţă de Polonia, arată calculele realizate de ZF pe baza unui studiu al companiei de cercetare a pieţei GfK.
Studiul GfK, primul de această natură, vine practic să confirme percepţia privind preţurile mai mari din România, în condiţiile în care după o călătorie în străinătate românii se întorc în ţară cu ideea că preţurile sunt în cel mai bun caz similare, dacă nu mai mari decât în magazinele din alte ţări.
"De fiecare dată când ajung în străinătate îmi rezerv cel puţin câteva ore pentru a face câteva cumpărături în supermarketuri. Fac economii de câteva zeci de euro atunci când îmi iau, spre exemplu, dulciuri pentru acasă din ţări precum Germania sau Franţa", spune Andrei, 27 de ani, care merge cel puţin o dată pe lună în Germania în interes de serviciu.
Studiul realizat de compania de cercetare Gfk nu analizează însă brandurile, ci categoriile de produse per ansamblu. Acest studiu analizează preţurile la 11 categorii de produse, cu o valoare totală a acestor pieţe de circa 3,5-4 mld. euro în România. Din studiul companiei de cercetare, ZF a extras datele referitoare la alte patru pieţe din regiune: Bulgaria, Ungaria, Cehia şi Polonia.
Datele arată că România are cele mai mari preţuri la detergent, pastă de dinţi, săpun şi sucuri acidulate comparativ cu celelalte state din Europa Centrală şi de Est. La polul opus, este mai bine să cumperi de la noi apă îmbuteliată, bere sau ulei, pentru că este mai ieftin decât în Ungaria, Cehia, Polonia sau Bulgaria. @N