Preşedintele şi guvernul susţin că reorganizarea administrativ teritorială va duce la un aparat administrativ mai suplu şi mai eficient şi favorizează absorbţia fondurilor comunitare destinate dezvoltării regionale.
Este adevărat? Este important? Opoziţia spune ca aşa cum am funcţionat cu 40 de judeţe până acum, putem funcţiona la fel în continuare. În plus costă, e complicat şi avem alte priorităţi. Şi ei nu doresc schimbare, ar vrea sa vadă proiectul dar nu neapărat ca să contribuie.
Dacă te iei după Caragiale , nu ne plac schimbările sau mai bine zis le acceptăm cu condiţia să fie formale şi să nu producă efecte. Suntem ţara schimbărilor pe hârtie şi în declaraţii, dar schimbările reale ne sperie. Cu toţii vrem schimbare dar altfel când vine vorba să se schimbe ceva, devenim cu uşurinţa contestatari fără să analizăm critic cu adevărat sau să contribuim cu propriile idei.
Dezvoltarea regională – o chestiune de securitate?
Teritorialitatea este esenţială în definirea şi funcţionarea unui stat. Statul nu există în afara teritoriului şi nu funcţionează bine cu un teritoriu insuficient dezvoltat. Forţa şi stabilitatea expansiunii romane s-a bazat în mare măsură pe expansiune teritorială însoţită de dezvoltare (regională) prin aplicarea unei cunoaşteri şi tehnologii superioare în construcţia de drumuri, poduri, apeducte dar şi cetăţi. Forţa Germaniei de astăzi se bazează pe un teritoriu dezvoltat echilibrat printr-un network de oraşe cu zonele lor de influenţă, pe cea mai dezvoltată reţea de transport la nivel european dar şi pe forţa reîntregirii istorice.
Aspecte notabile de securitate se leagă de teritoriu – atât la nivelul a ceea ce se numeşte infrastructura critică dar şi într-o înţelegere extinsă a securităţii umane care se referă la aspecte legate de bunăstare, distribuţia bogăţiei în teritoriu dar şi aspecte legate de sărăcie şi gri