Urâtul din lumea celor sfinte nu e rodul întâmplării, ci al tranzacţiilor pe bani mulţi. Mercedesurile fac legea. Dau tonul preţului la înmormântări, dau strălucire termopanului şi marmurii de Italia. Cu BMW-ul-dric intră în capelă, cu Audi se propteşte în pronaos, lipit de Domnul. Individul pricopsit peste noapte, interlopul şi politicianul, care se bat pe umăr cu Dumnezeu, fac pulbere bruma de moravuri abia respirabile. La poalele capelei, în fumul grătarelor şi cu damigenele pe capotă, îşi arată maioul cu muşchi, omagiind etilic memoria decedatului.
La locul de veci triumfă plasticul, faianţa, termopanele şi vigoarea insului bine hrănit. În biserici, icoanele tradiţionale sunt icoanele cu leduri fabricate în China. Timpurile se trag după setea de modernizare a ghiolbanului de ultimă oră.
Kitsch-ul a devenit chici şi pare o chestie de bine, care prosperă, fiindcă, vorba unui meşter de termopane din Pantelimon, trebuie să ne modernizăm.
Şi nici nu ştii ce e mai chici: cavoul impunător cu marmură neagră, faianţă, gresie de îmbogăţit "distins" sau cavoul cu termopane, plin de flori de plastic, crucifixe fosforescente, rafturi de marmură, telefon mobil, gresie şi faianţă ca la baie?
Dacă eşti sărac şi n-ai idei de mii de euroi, faci o înmormântare cu ce apuci şi o colivă din te miri ce. Cu pensia acoperi un parastas. Astea-s vremurile. O fi slujba de înmormântare gratuită, dar ce iese în afara cuvântului Patriarhiei te seacă la inimă. 2.000 de euro o înmormântare decentă. Nici să mori, nici să trăieşti.
Golăneala te striveşte cu scârba ei. De Rusalii, românul cu datorii la CAR se strecura cu sfială să nu ia praful de pe maşinile greţoşilor cu cefe groase şi bermude tărcate, care încinseseră beţia în fumul grătarelor, dând cimitirului miros de târg şi afumătură. E prea