În timp ce oraşele americane abia îşi sincronizează semafoarele pen-tru a fluidiza traficul şi au creat recent aplicaţii pentru a-i direcţiona pe şoferi să găsească locuri libere de parcare, multe oraşe europene fac tocmai contrariul: creează medii ostile pentru utilizatorii de maşini, scrie cotidianul american New York Times.
Metodele europenilor variază, dar misiunea lor este clară: să facă utilizarea maşinilor foarte scumpă, astfel încât şoferii să fie nevoiţi să folosească mijloace de transport care sunt mai ecologice.
Oraşe ca München, Viena sau Copenhaga au închis traficul pe mai multe străzi, în timp ce Barcelona şi Paris au benzi pe carosabil destinate exclusiv bicicliştilor. Şoferii din Londra şi Stockholm sunt nevoiţi să plătească taxe mari dacă intră în centrul oraşului. În plus, în ultimii doi ani, zeci de oraşe germane s-au în scris în reţeaua naţională „zone de mediu", unde numai maşinile cu emisii reduse de dioxid de carbon pot avea acces.
În alte asemenea oraşe se construiesc malluri şi blocuri cu mai puţine locuri de parcare, tocmai pentru a-i descuraja pe oameni să-şi mai cumpere maşini, iar parcarea pe marginea şoselei începe să dispară. Lee Schipper, cercetător la Universitatea Stanford, specializat în problemele transportului durabil, spune că, în ultimii ani, chiar şi foste capitale precum München s-au transformat într-un paradis al celor care merg pe jos.
Oraşele europene par mai hotărâte să ia măsuri
Cel mai probabil, spun jurnaliştii de la New York Times, statele membre UE nu reuşesc să îşi respecte angajamentele luate prin semnarea protocolului de la Kyoto pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon decât dacă reuşesc să diminueze numărul celor care folosesc maşinile personale. Statele Unite nu au ratificat acest protocol, autorii articolului recunosc că oraşele europene sunt mai mult mai hotărâte să acţioneze