Acum doi ani ţara de la Marea Baltică accepta o avantajoasă ofertă chinezească pentru construirea unui tronson din cele mai importante autostrăzi ale sale. În 2009, Directoratul polonez de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a angajat compania chineză de stat COVEC pentru a îi construi 49 km din autostrada A2 între Varşovia şi graniţa cu Germania. Preţul chinezilor era mai mic de jumătate din cel solicitat de restul constructorilor participanţi la licitaţia în cauză.
La doi ani după începerea lucrărilor şi cu un an înainte de termenul prevăzut pentru definitivarea lucrărilor, autostrada e gata doar 20%, în condiţiile în care aceasta trebuie să fie gata până în 2012, când Polonia, alături de Ucraina, va găzdui Campionatului European de Fotbal.
Autostrada poloneză, permisul chinezilor spre UE
Contractul a fost unanim văzut drept permisul de intrare a constructorilor asiatici în Europa. Chinezii au înaintat un preţ sub jumătate din bugetul planificat al proiectului. "Nu poţi contrui o autostradă la acest preţ. Este dumping curat şi de aceea am depus plângeri la Oficiul pentru Concurenţă şi la Comisia Europeană", declara în 2009 Wojciech Malusi, preşedintele Camerei Naţionale a Drumurilor.
Preţurile sunt posibil de atins deoarece vom folosi fondurile proprii, vom face economii la echipamente şi materii prime, ca să nu vorbim de costurile reduse cu forţa de muncă, i-au răspuns chinezii.
Subcontractorii polonezi nu s-au vândut ieftin
Strategia iniţială a COVEC a fost de a angaja subcontractori locali pentru orice. Pentru a obţine preţurile joase dar şi profitul necesar, chinezii au fost obligaţi să îşi plătească subcontractorii cu mai puţin decât erau aceştia obişnuiţi. Când nimeni nu a venit să le bată la uşă, chinezii au înţeles că mai toţi constructorii le sunt împotrivă.
„Ei taie preţurile, ne fură muncă, distrug piaţa şi noi să îi a