Avioanele care zboara prin norii foarte reci din jurul aeroporturilor pot cauza condensarea, care la randul sau declanseaza ploaia sau ninsoarea, releva un nou studiu.
Conditiile corecte pentru aceasta modificare meteorologica au loc cam in 5% din cazuri - insa cifra creste pana la 15% iarna - sustine Andrew J. Heymsfield de la Centrul National pentru Cercetare Atmosferica din Boulder, Colorado, seful echipei de cercetatori care a studiat problema, scrie Associated Press.
Avioanele decoleaza, spre exemplu, cand bate vantul, si daca genereaza particule de gheata suplimentare, rezultatul poate fi ninsoare care cade direct pe aeroport. Echipa de cercetatori se concentreaza pe gaurile sau canalele create cateodata de avioane in interiorul norilor prin care trec.
Dupa studierea a sase aeroporturi comerciale, cercetatorii au descoperit ca ploi si ninsori suplimentare au loc in acele zone in care apar si gaurile din nori, in general pe o raza de 96 de kilometri in jurul aeroporturilor.
Ploile si ninsorile suplimentare au loc atunci cand norii sunt super-reci, fiind formati din picaturi de apa foarte rece, care nu au inghetat inca.
Apa din atmosfera poate ramane lichida la temperaturi sub 0 grade Celsius, daca nu are niciun tip de nucleu pe care sa inghete, cum ar fi praf sau sare. Va ingheta fara nucleu cand se face foarte frig - cam pe la minus 40 de grade Celsius.
Asadar, cand avioanele traverseaza unul din acesti nori, miscarea de aer in jurul aripilor creeaza o racire brusca a acestuia, provocand inghetarea picaturilor de apa. Acestea cad pe pamant sub forma de ploaie sau zapada, in functie de temperatura intalnita pana la sol.
Avioanele care zboara prin norii foarte reci din jurul aeroporturilor pot cauza condensarea, care la randul sau declanseaza ploaia sau ninsoarea, releva un