Experţii în educaţie au explicat pentru „Adevărul“ care sunt cele mai importante cauze ale rezultatelor foarte slabe ale Bacalaureatului din acest an. „Supravegherea strictă“, „scăderea continuă a calităţii educaţiei“, „demotivarea cadrelor didactice“, dar şi „reminiscenţe ale comunismului“ sunt cauzele identificate de specialişti.
„Promoţia din acest an nu este cu mult diferită faţă de altele", se pun de acord experţii de la bun început. Ei identifică o complexitate de cauze pentru rezultatele înregistrate la acest Bacalaureat, pe care unii îl numesc „dramă naţională", alţii „moment de răscruce" sau numai „moment al adevărului" pentru şcoala românească.
„Nu toată lumea trebuie să aibă Bacalaureat", este o altă concluzie a experţilor, care subliniază că în România s-a diluat puternic ideea că această diplomă trebuie să fie una meritată şi nu este una „pentru toată lumea". Mirel Bănică, cercetător la Academia Română, atrage atenţia că ideea „Bac-ului pentru toţi" s-a înstăpânit în anii '80, când regimul comunist încerca să acrediteze „performanţele învăţământului de mase". „Mâna lungă a comunismului încă ne trage de cămaşă. Vom scăpa de această obsesie atunci când vom găsi în sectoarele terţiare slujbe mai bine plătite, atunci când oamenii îşi vor da seama că un instalator competent câştigă mai bine decât un şomer cu diplomă."
La rândul său, preşedintele Edu Cer, Ştefan Vlaston, atrage atenţia că există o mare problemă în a atrage „sânge tânăr" printre cadrele didactice. „Actuala lege salarizează funcţia, nu rezultatele", explică Vlaston, care atrage atenţia că niciun tânăr performant n-ar accepta un post de profesor debutant, pentru un salariu de 200 de euro.
„Întâmplarea cu Bac-ul va fi un şoc şi pentru directori, părinţi şi elevi. Părinţii au rămas cu mentalitatea că «au carte, au parte», au diplomă şi urmează repartiţia în