Creşterea ponderii vânzărilor de flote din totalul vânzărilor unei mărci, caz în care nu toate maşinile sunt înmatriculate în acelaşi timp, întârzierea înmatriculării de către persoanele fizice, care trebuie să achite taxa de poluare sau înregistrarea vânzărilor la finele lunii anterioare sunt principalele motive pentru care există în prezent un decalaj între vânzările raportate către Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) şi înmatriculările de la Poliţie, potrivit jucătorilor din piaţa auto.
Cu toate acestea, decalajul dintre vânzările de autoturisme şi înmatriculări a ajuns în primele cinci luni ale acestui an la aproape 30% din total vânzări, conform unei analize a ZF, cea mai mare diferenţă din ultimii ani.
Spre comparaţie, în 2007 diferenţa era de doar 1%, iar în 2008 înmatriculările au depăşit cu mai bine de 18.000 de unităţi vânzările. La acea vreme anunţul legat de creşterea taxei de poluare de la 1 ianuarie 2009 pentru maşinile cu motoare de peste 2,0 litri a determinat dealerii să înmatriculeze stocurile deja existente şi implicit să achite taxa în vechea formă. În 2009, anul în care cei mai mulţi dealeri au oferit atât discounturi de până la 50% pentru a reduce stocurile din curte, dar şi anul în care mulţi au apelat la vânzarea de maşini în afara ţării în condiţiile unei pieţe locale aflate în cădere liberă, diferenţa dintre numărul maşinilor vândute şi cel al înmatriculărilor a depăşit pragul de 12%. Oficialii APIA nu au oferit nicio explicaţie cu privire la diferenţa dintre vânzări şi înmatriculări în acest an până la închiderea ediţiei.
George Kyriazis, directorul general al Toyota România, declara pentru ZF că "este regretabil că încă regăsim cifre crescute artificial, declarate la APIA de către distribuitorii locali de vehicule. În momentul în care comparăm datele APIA cu cele furnizate de DRCPIV ne