Să stabilim de la bun început ce subiect are articolul: care e problema legată de bacalaureatul din acest an și ce fel de soluții căutăm.
Apropo de prima chestiune, ziarele titrează: ”Dezastru la bac”, referindu-se la recordul de elevi respinși. Dar asta e ca și cum ai spune că simptomele sunt o problemă, nu boala. Bac-ul de anul acesta n-a făcut decât să arate degradarea nivelului de pregătire (și) al elevilor de liceu, fenomen care se petrece de ani buni de zile. Asta e problema. La a doua chestiune, cred că ar fi mai bine să spun ce NU reprezintă o soluție. Din câte văd, mulți comentatori consideră că explicația și soluția problemei sunt cât se poate de simple și imediate, o înșiruire de ”ar fi trebuit/ar trebui”: elevii ar fi trebuit să învețe mai mult, profesorii ar trebui să predea mai bine șamd. Or, soluțiile astea nu sunt departe de superficialitatea pe care o acuză. E ca și cum, dacă ar exista o problemă cu furturile, soluția ar fi să afirmi, repetat și foarte apăsat, că oamenii ar trebui să fie cinstiți. Cu siguranță că asta nu e un lucru rău, și ar putea chiar să aibă un efect. Dar o soluție nu are cum să fie. Pentru asta trebuie să mergi mai departe și să afli de ce nu-s cinstiți cei care ar trebui să fie, și cum pot fi făcuți astfel. Dacă elevii nu învață sau părinții nu se implică, nu este îndeajuns să spui că asta ar trebui să facă, în principiu. Soluția cere să afli și de ce nu se întâmplă asta, în practică, și cum ar putea fi făcută să se întâmple.
Acestea fiind spuse, haide să căutăm responsabilii pentru situația asta problematică, sursa problemelor și soluțiile ei. 1. Elevii
Sunt uluit de potopul de invective care se revarsă acum în capul elevilor: sunt retardați, proști, leneși, stau prin baruri, la calculator etc. Și, desigur, ei sunt principalii vinovați. Ei ar fi trebuit să învețe, ar fi trebuit să fie responsabili, să nu se