Taxa de poluare aplicata in Romania contravine dreptului Uniunii Europene, a hotarat, joi, Curtea de Justitie a Uniunii, din Luxemburg.
Decizia a fost luata in cadrul procesului deschis de Iulian Nisipeanu, care a inmatriculat in Romania o masina de ocazie cumparata din Germania. Masina avea o capacitate cilindrica de 1597 centimetri cubi si respecta norma de poluare Euro 2, fiind inmatriculata in Germania in 1997.
In 2010, la inmatricularea in Romania, proprietarul a fost nevoit sa plateasca suma de 4.431 de lei, sub forma taxei de poluare. Nisipeanu a insistat ca taxa este contrara dreptului UE si a cerut restituirea sumei platite. Iar Curtea i-a dat dreptate.
"Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat , daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie in statul membru mentionat a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala", se arata in decizia Curtii de Justitie a UE.
La fel cum s-a aratat intr-o hotarare anterioara, in cazul Tatu, o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul ca autovehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30 % din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala.
In aceste conditii, reglementarea nationala mentionata are ca efect descurajarea imp