Instabilitatile din societatea romaneasca au afectat in mod cert cultura scolii, diminuand valentele formative, in special sub aspect valoric si comportamental.
Inca din 2004, specialistii Institutului de Stiinte ale Educatiei, laboratorul de management educational, publica un raport intitulat Motivatia invatarii si reusita sociala.
Cercetarea in speta s-a dorit sa identifice factorii care fac atractiva invatarea in cazul in care sunt promovate modele sociale pozitive. In acelasi timp, s-a urmarit si diminuarea influentelor modelelor sociale indezirabile in educatia tinerilor.
S-au analizat modele si contra-modele precum si motivatia alegerii lor.
Pe primele locuri ca modele ale populatiei tinta sunt vedetele TV, sportivii, oamenii de afaceri, modelul oameniilor de cultura ocupand ultimul loc, tipologie care s-a mentinut si in cazul generatiei actuale.
Elevii, in ultimii ani, "invata" mai mult din publicatii, emisiuni TV, si din sursele inepuizabile oferite de Internet.
Criteriile care au stat la alegerea acestor modele de catre elevi, reliefeaza faptul ca in prim plan apar, realizarea profesionala, notorietatea si banii, educatia, bunatate, sltruismul ocupand ultimele locuri.
In privinta contra-modelelor, motivele dominante pentru alegerea lor au fost comportamentele inadecvate(rautate, prostie, violenta, aroganta, vulgaritate) urmate de trasaturi psihice negative(rautate, impulsivitate).
Factorii ce tin de scoala, profesorii si consilierii scolari se afla pe ultimele locuri in optiunile elevilor.
Inca de atunci se tragea un semnal de alarma, asupra faptului ca elevii chestionati percep rolul scolii ca fiind util in devenirea lor sociala numai in proportie de 33,8 %. Conform studiului aproape doua treimi din subiectii chestionati au declarat ca nu au beneficiat de c