Parintele Calistrat de la Manastirea VladiceniMotto: "Cel ce va rabda pana la sfarsit acela se va mantui" (Matei 10,22). "Cand se lupta cineva, la jocuri, nu ia cununa, daca nu s-a luptat dupa regulile jocului" (II Timotei 2,5)
In crestinism, în general, si în Ortodoxie, în special, cu privire la mantuire se vorbeste mai ales despre necesitatea dobandirii a doua realitati întemeietoare ale vietii duhovnicesti: virtutea si jertfa. Acestea doua sunt esentiale pentru desavarsirea oricarei lucrari spirituale, cat de înalta ar fi ea. In Sfanta Scriptura întalnim un cuvant de maxima însemnatate pentru deosebirea faptuirilor duhovnicesti: "Dupa roadele lor ii veti cunoaste. Au doara culeg oamenii struguri din spini sau smochine din maracini? Asa ca orice pom bun face roade bune, iar pomul rau face roade rele" (Matei 7,16-17). Poate de aceea, în toata istoria biblica a Vechiului Legamant, nu vom gasi decat un singur Moise care a stiut sa strabata cerul cu rugaciunea pana la a vorbi cu Dumnezeu fata catre fata si a lua din mana Domnului Tablele Legii; de ce n-a facut aceasta si oricare altul dintre prooroci sau dintre cei alesi ai Legii Vechi?Daca vom cerceta în profunzime rugaciunea omului Lui Dumnezeu (cel numit si "chip al blandetii"), nu vom afla vorbe goale, lalaieli lautaresti sau închipuiri de sine, înaltari de minte ori pietisme lacrimogene; esenta iubirii care umplea inima proorocului era tocmai durerea care i-a strabatut adancul fiintei si care l-a facut sa-L roage pe Cel Atotputernic ca, de va hotari sa-si piarda poporul, atunci sa-l osandeasca si pe el: "Rogu-ma acum, de vrei sa le ierti pacatul acesta, iarta-i; iar de nu, sterge-ma si pe mine din cartea Ta, in care m-ai scris!" (Iesire 32,32). Iata iubire dusa pana la suprem, nu vorbe goale! De altfel, acelasi sens al iubirii se regaseste în dragostea Lui Dumnezeu Tatal: "Caci Dumnezeu asa a iu