La prima vedere, intrebarea pare nelalocul ei: de ce sa dai masina ta, inca buna, daca ea merge "ceas", porneste la cheie, motorul trage, caroseria e intreaga, transmisia perfecta si nici modelul nu este invechit?
Ei bine, tocmai acesta este motivul pentru care merita s-o vinzi bine, sa gasesti cumparatorul amator de chilipir si sa-i dai chilipirul in primire, ca sa-l stapaneasca sanatos.
Chilipirgiul si fraierul
De acum incolo, el se va ocupa cu schimbarea anvelopelor uzate, cu inlocuirea acumulatorului obosit, lantului de distributie, pompei de benzina si a tot ce-i va mai propune mecanicul de la service, pentru ca, nu cumva, sa ramana in pana, intr-o pozitie incomoda, pe serpentina de la Posada.
Chilipirgiul nu-si face niciodata un calcul pe temen lung, de multe ori nici pe termen scurt. Calculul lui este de obicei pe termen imediat, bucuros ca a prins o ocazie si a gasit un fraier.
Fraierul esti - fireste - tu, care-i dai la second hand o masina "ca noua", multumindu-te cu numai 60% din cat ar da el pe una la prima mana, tot atat de aratoasa si de rapida.
Diferenta o va observa dupa doi-trei ani, atunci cand va constata ca, intre timp, a schimbat anvelopele, a inlocuit acumulatorul si a tot calcat pe la service, acolo unde, cu masina noua, te duci numai ca sa-i schimbi uleiul, pe cand cu una mai "obosita" te tot duci, daca nu s-o repari, macar s-o verifici la fiecare cateva luni.
Pe scurt, dupa trei-patru ani, chilipirgiul va constata ca "a bagat" esalonat in masina fraierului vreo 2.500 euro.
In acest timp, tu, care ti-ai luat masina noua, n-ai cheltuit nimic. Ca sa facem un mic calcul, propun pretul simbolic de 10.000 euro, cu care ti-ai cumparat candva prima masina si tot acelasi pret cu care, dupa operatia cu chilipirgiul, ti-o iei pe a doua.
La vanzare,