Miercuri, pe 13, la licitaţia de secol XIX organizată de casa Bonhams din Londra a fost vîndut un Grigoresco. Micuţ, 14 pe 23, frumuşel, ulei pe lemn, semnat fără diacritice şi cu o în coadă, ca la Franţa, tabloul reprezenta un car cu boi. Sau "Carul cu boi", cum s-a scris, după o veche convingere că există o singură pictură de Nicolae Grigorescu numită "Car cu boi". Deja, dacă se crede că a pictat doar care cu boi este un salt semnificativ.
"The bullock cart", după numele de buletin, era apreciat undeva între 4 şi 6,8 mii de lire sterline dar s-a vîndut cu 31.200 de lire sterline. Evident, există mai multe explicaţii pentru acest salt absolut remarcabil, că una este să arunci cu lei, că nu mai ştii de sînt noi sau vechi, şi alta să dai o liră sterlină, care în esenţa ei în-seamnă drămuire, cumpătare, calcul economic care nu lasă prea mult loc emoţiilor.
Acum, cumpărătorii de la Londra s-or fi uitat şi ei pe rezultatele din România, s-or fi gândit că or şti ei, românii, ceva, de oferă sute de mii de euro pe acest nume. Şi aşa şi este, mai bine ca noi cine să cunoască la Grigorescu, fie el şi Grigoresco? De fapt, să recunoaştem, şi alte multele din oferta de 195 de picturi din secolul al XIX-lea au fost vîndute la preţuri semnificativ crescute. Nu sînt puţine nici altele care, legate de istoria engleză, s-au vîndut la preţuri mici sau au rămas neadjudecte. Aşa că putem afirma răspicat că asistăm la o reevaluare, nu a ministrului Oprea, fost şef de mafie, ci a lui Nicolae Grigorescu. Şi unde, la Londra, capitala istorică şi fondatoare a comerţului cu obiecte de artă şi colecţie. Cu siguranţă, preţurile remarcabile reuşite la Bucureşti de Grigorescu şi credibilitatea obţinută de unele case de licitaţie de la noi, conectate la instrumentele internaţionale din domeniu, au dus la această creştere de cotă. Şi la altele, la care vom mai asista.
Casa Bonham