Dan Vidraşcu, directorul general al Editurii Litera, vorbeşte despre piaţa de carte din România şi explică de ce science-fiction-ul nu reuşeşte să devanseze chicklit-ul. Sursa: EDITURA LITERA
Deşi sunt la coada Europei când vine vorba de citit, românii cumpără totuşi cărţi, mai ales în perioada târgurilor sau "la ofertă", ca inserturi ale diferitelor cotidiene. Asta pentru a-şi umple bibliotecile cu volume care, nu în puţine cazuri, rămân până la următoarea generaţie cu paginile lipite, spun editorii.
EVZ: Ce înseamnă bestseller în România?
Dan Vidraşcu: Dacă ne luăm după vânzările înregistrate în ultimii doi ani, vânzări puternic afectate de criza economică, aş spune că orice titlu care vinde peste 4.000 de exemplare într-un an este un real succes. Iar orice titlu care vinde peste 10.000 de exemplare într-un an ar putea fi numit, cu uşurinţă, bestseller. Din păcate, în piaţa de carte din România există un număr foarte mic de titluri care ating o astfel de performanţă.
Din câte aţi observat, care sunt cei mai vajnici cititori – bărbaţii sau femeile?
Din toate statisticile şi cercetările întreprinse, reiese clar că femeile citesc mai mult decât bărbaţii.
Se mai vinde science-fiction-ul?
Litera nu editeaza science-fiction. Bănuiesc că există un public mic, însă fidel acestui tip de literatură. În ceea ce priveşte segmentul larg al cărţilor de ficţiune, aici pot spune cu siguranţă că există interes.
Se mai caută chicklit-ul sau femeile se îndreaptă spre cărţile "serioase"?
Chicklit-ul face vânzări foarte bune în toată lumea, inclusiv în România. Mai mult decât pentru chicklit, pentru literatura romance este o cerere foarte mare în România. Aceste cărţi reprezintă o lectură uşoară şi foarte plăcută, alternativa unei telenovele sau a unui serial TV.
Ce spuneţi despre e-book-uri? @N_P