Românii îşi alocă o parte din bugetul de concediu pentru cadouri simbolice. Psihologii spun că ei vor să împărtăşească amintiri cu cei dragi. O facem din dragoste sau din obligaţie, dar nu ne întoarcem din vacanţe fără a aduce pentru cei apropiaţi un obiect cu amprenta ţării vizitate.
„Când cumpără un suvenir, turiştii iau cu ei o bucăţică din ţara respectivă. Pe lângă fotografiile pe care le fac, cel mai frecvent cumpără magneţi de frigider sau băuturi tradiţionale", explică Traian Bădulescu, consilier în turism. Potrivit specialistului, turiştii români obişnuiţi, cunoscuţi drept cheltuitori, alocă pentru suvenire între 5 şi 50 de euro, dar în medie, câte 20 de euro. „Românul are obiceiul de a aduce prietenilor câte un suvenir, se simte dator să vină cu ceva acasă". Unii o fac din obligaţie, pentru că li s-a cerut un anumit obiect, alţii o fac cu drag, dar mai sunt şi unii care vor numai să epateze", consideră Bădulescu.
În literatura de specialitate, cercetătorii în obiceiurile de consum ale turiştilor au descoperit legături între tipul de vacanţă şi motivaţia de a cumpăra suvenire. Potrivit studiilor academice cuprinse într-o teză de doctorat în filosofie la Universitatea A & M din Texas, turiştii „urbani" sunt cumpărători activi de suvenire şi preferă obiecte care simbolizează destinaţia vizitată, în timp ce turiştii pasionaţi de istorie şi parcuri sunt interesaţi de obiecte de artizanat, mâncăruri tradiţionale, vederi şi albume din acea zonă, pentru a-şi completa colecţiile. Pe de altă parte, turiştii care fac drumeţii sunt cel mai puţin predispuşi la shopping de suvenire.
Un univers pe frigider
Elena P., o tânără de 33 de ani stabilită în Bucureşti, este extrem de încântată de magneţii coloraţi pe care-i vede de fiecare dată când trece pe lângă uşa frigiderului ei. Este un univers care cuprinde mici simboluri de pe aproape