În timp ce procesul împotriva teroristului a demarat deja, o ţară întreagă încearcă să înţeleagă cum au fost posibile cele două atacuri şi cum funcţionează mintea autorului lor, care a descris masacrul drept o formă de „marketing" pentru ideile sale.
Tratatul lui Breivik, intitulat „2083: O declaraţie europeană de independenţă" şi publicat pe internet sub pseudonimul Andrew Berwick, este prezentat de autor drept „o carte care prezintă soluţii ideologice, practice, tactice, organizatorice şi retorice, precum şi strategii pentru toate persoanele şi mişcările patriotice." Conform lui Breivik, acesta a lucrat timp de 9 ani la proiect, începând în 2002; „primii cinci au fost folosiţi pentru crearea unei baze financiare, iar ultimii trei pentru cercetare, compilare şi scris". În total, calculează Breivik, „acest compendiu m-a costat 317.000 euro (130.000 din propriul buzunar şi 187.500 euro venituri pierdute în ultimii trei ani)". Autorul adaugă că „suma este însă mică în comparaţie cu sacrificiile făcute pentru distribuirea cărţii - adică operaţiunea de marketing". După această propoziţie, Breivik adaugă un smilie - simbol macabru, deoarece marketingul avea să conste în cele două atacuri ucigaşe care au avut loc la Oslo şi în insula Utoya.
Cine este Breivik
O parte din manifestul ucigaşului este copiată din manifestul unui alt terorist celebru - Ted Kaczynski, un american supranumit „Unabomber", care între 1978 şi 1995 a condus o campanie de scrisori-capcană prin intermediul căreia vroia să atragă atenţia asupra eroziunii libertăţilor umane de către societatea modernă, tehnologizată. Tratatul lui Breivik conţine, de asemenea, reflecţiile personale ale autorului despre direcţia politică recentă a Europei, care se îndreaptă, conform lui Breivik, către islamizare, din cauza „lipsei de încredere în propria cultură" şi „fricii iraţionale de doctrine naţiona