În doar câteva săptămâni, IKEA lansează un nou catalog, principala armă de marketing a suedezilor. Ce fac producătorii locali pentru a ţine piept unei reţete de business care n-a dat greş nicăieri în lume?
«Cu ce mai vine nou acum IKEA? Ce produse mai lansează? Cum vor fi preţurile?» Sunt trei întrebări la care producătorii români, cei mai mulţi dintre ei având magazine proprii de desfacere, caută răspunsuri în această perioadă. „Din motive care ţin de politica companiei, nimic nu poate fi dezvăluit înainte de lansarea catalogului“, vine şi răspunsul din partea reprezentanţilor IKEA România, retailerul cu cele mai mari vânzări în anul de catalog IKEA 2010, pe piaţa locală, 327,4 milioane de lei.
Un lucru este cert: suedezii chiar au schimbat modul în care producătorii şi retailerii români îşi gândeau strategiile înainte de 2007. Şi nu sunt singurii. O contribuţie semnificativă a avut-o şi retailerul austriac kika, care a intrat în România în 2008. „În momentul intrării noastre pe piaţă, au apărut produse de mobilier moderne şi accesibile, iar acest lucru a forţat furnizorii locali să acorde atenţie pieţei globale, să încerce să vadă ce se întâmplă peste tot în lume, nu doar la nivel local“, spune acum Lars Lund, directorul general al kika România.
Nu e de mirare că, în tot acest timp, cei doi mari retaileri au urmărit producţia locală, astfel că o serie de produse comercializate de ei sunt fabricate în România. Din datele Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR), reiese că, în prezent, printre principalii furnizori de mobilă din România pentru IKEA se află şi Nikmob (Nehoiu), Sortilemn (Gherla), Plimob (Sighetu Marmaţiei) sau Ecolor (Jucu).
Reduceri de 40%-50%
Vrând-nevrând, producătorii locali trebuie să-şi adapteze strategiile de vânzări la cele ale concurenţei. „A fost nevoie să lansăm câteva promoţii cu reduceri de