Facebook, cu cei 750 de milioane de utilizatori ai sai, urmat indeaproape de Twitter, acopera, in prezent, mari arii geografice, dar nu le domina pe toate.
Nu lipseste concurenta: Orkut in Brazilia, StudiVZ in Germania, Mixi in Japonia, hi5 cu sediul in SUA si cu mare succes in Portugalia, plus altele mai putin cunoscute, dar nu mai putin ambitioase.
Ideea unui turc a ajuns in Brazilia
Un articol de pe portalul francez Rue89 incearca sa-si explice criteriile dupa care utilizatorii din unele tari prefera o anumita retea, renuntand la alta, cu un brand deja consacrat.
Conform sociologului Antonio Casilli, principalul factor este cel cultural: "Serviciile oferite de aceste retele sunt diferite si adaptate mai mult sau mai putin culturii unei anumite tari".
Este interesant cazul retelei Orkut, lansata in 2004 de catre un student turc. Google a cumparat-o rapid de la turc si a plasat-o in Brazilia, unde a avut si mai are inca un succes deosebit.
In prezent, reteaua studentului turc numara, doar in Brazilia, 30 milioane de conturi active, reprezentand peste 50% din numarul utilizatorilor retelei Orkut la nivel mondial, si tot peste 50% fata de utilizatorii retelei Facebook in Brazilia.
In sistemul Orkut, prietenii din retea sunt clasificati pe baza de "rating", care tine seama de gradul prieteniei, loialitatea sau calitatile fizice ale partenerului (partenerei) - de exemplu frumusetea.
Internetul, Karma si Nirvana
In Taiwan, se bucura de multa pretuire micro-blogging-ul Plurk, care isi asociaza functiile informatice cu misterele paranormale ale cultului Karma.
Reteaua Plurk a fost realizata in Canada, la Toronto, ca rezultat al colaborarii dintre un canadian, un malaezian si un danez, reusind, in scurt timp, sa aiba, numai in Taiwan, doua milioane de utiliz