PĂRERE Gheorghe Popescu, şeful Administraţiei Fondului de Mediu şi şeful comitetului de lucru pentru modificarea taxei de poluare, spune că aceasta trebuie modificată urgent dacă vrem să scăpăm de infrigment. Şeful AFM explică pentru „Adevărul”, cum vor plăti românii taxa de poluare pentru maşinile toate maşinile second-hand.
Când aţi venit în 2010, erau 1,8 miliarde de lei la Fondul de Mediu. Cât la sută din fondul de mediu aţi cheltuit până acum?
Pentru toate proiectele pe care le avem pentru protecţia mediului s-au cheltuit 1,3 miliarde de lei. Dar anul acesta au venit din nou bani la buget, aşa că avem din nou bani pentru proiecte. Toată proiecţia pe fonduri până în 2013 este aşezată pe proiecte contractate- Rabla, spaţii verzi, Casa Verde.
O mare parte din banii de la Fondul de Mediu provin din taxa de poluare. Care e stadiul proiectului pentru impunerea unei taxe pentru toate autovehiculele second- hand din România, indiferent de unde provin?
E o discuţie care continuă pentru taxa de poluare. Va trebui găsită o soluţie. Nu poate fi scos autovehiculul din zona de plată a taxei, este cel mai direct şi cel mai vizibil poluator. Dacă cineva susţine că trebuie să plătească cel care foloseşte punga de plastic pentru că o vedem pe câmp, dar nu otrăveşte, dar are nişte efecte indirecte, atunci trebuie să plătească şi cel cu autovehiculul.
Potrivit proiectului de ordonanţă pentru taxa auto, dacă avem două maşini vechi de 10 ani, iar proprietarul uneia dintre ele hotăreşte să vândă se va plăti taxa numai pentru una, deşi amândouă vor polua la fel de mult. Diferenţa este că pentru una se vor încasa bani. Nu este discriminare?
Noi n-am vrut să se întâmple aşa. Ordonanţa veche aşa era: nu plătea nici ăla, nici ala. Dar în momentul în care a început să se aducă maşini vechi de afară în parcul românesc,