Fie că trebuie să achite o factură sau doar să primească o informaţie, contribuabilul nu a scăpat de corvoada statului la rând. Mai mult, trezitul cu noaptea în cap şi aşteptatul în faţa uşii instituţiei sunt esenţiale pentru ca cetăţeanul să poată spera că problemele pe care le are se vor rezolva în ziua respectivă.
Plata unei facturi sau pur şi simplu obţinerea unei informaţii sunt lucruri pentru care cetăţeanul nu ar trebui să piardă mai mult de câteva minute. La unele instituţii sau furnizori de utilităţi acestea se transformă însă în veritabile maratoane de stat la coadă.
Sediul E.ON Iaşi, de pe strada Agatha Barsescu, nr. 4 bis, aproape de orele amiezii. Câteva persoane de vârste diferite aşteaptă afară. Pe treptele din faţa intrării într-un bloc de vizavi se aşează cu greu un bătrân cu o privire galeşă. „Am venit la ora 9.00, am primit un bon cu numărul de ordine 98, şi am deja vreo trei ore de când stau aici. E foarte aglomerat şi merge încet. Am de plătit curentul. Am fost şi ieri dar era şi mai aglomerat“, mărturiseşte Vasile Daju, pensionar.
Factura, cât e factura?
La de 72 de ani, ai putea spune că ieşeanul a văzut de toate în viaţă. „Se stă la rând ca pe vremea lui Ceauşescu, când te aşezai să prinzi un loc la lapte. Nu înţeleg de ce merge aşa de greu că doar am văzut că sunt ghişee“, mai spune bătrânul. Deşi, în mod normal, ar trebui să-şi poată plăti factura la curent la sucursala unei bănci, Vasile Daju nu are cum să facă acest lucru.
„M-aş fi dus ,dar nu a ajuns la mine încă factura nouă şi dacă nu plătim la timp, mi-e teamă că ne taie curentul. Înăuntru nu pot sta pentru că e foarte aglomerat. Asta este. Mai bine afară, la aer“, mai spune pensionarul împăcat cu gândul că-şi petrece amiaza pe nişte trepte din beton.
În sediul companiei, unde nu este permisă fotografierea sau filmarea, domneşte o atmosferă apăsătoare